Niet alleen bij loopsporten en bij voetbal maar bij vrijwel alle vormen van sport komt iedere verplaatsing voort vanuit de voeten.

schimmelhuid

Sporten is gezond en steeds meer mensen doen ook op latere leeftijd aan sport.
Sporters besteden vaak aandacht aan hun algehele conditie, techniek, voeding, kleding en schoeisel.

Maar ook een goede conditie van de voeten is van groot belang om blessures te voorkomen. Onze voeten dragen 3 x ons gewicht bij een rondje hardlopen, per dag zetten we zo'n 10.000 tot 18.000 passen. Een mens loopt gemiddeld tussen de 100.0000 en 180.000 km tijdens haar leven?

De risicofactoren bij sporters

De meest voorkomende huidschimmel is de "atletenvoet".
Schimmelinfecties zijn bij veel sportende mensen in welke hoedanigheid wel aanwezig.
In menig sporthal kleedkamer wemelt het van de schimmels. ingegroeide teennagelDe risico om besmet te raken is dan ook zeer groot. Verminder de kans tot infectie door badslippers te dragen.

Sportschoenen zijn vaak een belangrijke factor in het verergeren van schimmelinfecties.
Door de intensive beweging gaat een voet transpireren en ontstaat er het ideale klimaat voor schimmels. De meeste voeten worden tijdens het sporten zwaar belast, hierdoor is de kans op blessures hoger, en bij huidverwondingen heeft de huid minder weerstand waardoor schimmelinfecties makkelijker ontstaan.

Ook eelt is een bekend verschijnsel bij sporters, zo ook kloofvorming, ingegroeide nagels, likdoorn(s) door herhaalde druk/wrijving op de voet.

Herkent u deze aandoeningen kom eens bij ons in de praktijk en laat u voet verzorgen, het maakt uw sporten een stuk aangenamer.